با عرض سلام و ادب خدمت خوانندگان خوب و ارجمند

در دو هفته گذشته مقاله ای را شروع کردیم که در آن به بررسی نیاز به مصرف ویتامین ها و املاح را به صورت دارویی پرداختیم. اگر مطالب مربوط به دو هفته ی گذشته را مطالعه نکردید از طریق لینک های زیر می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید:

آشنایی با انواع ویتامین ها – ویتامین آ

آشنایی با انواع ویتامین ها – ویتامین دی (D) – ای (E) و کی(K)

و ذکر کردیم در پایان این مباحث سعی داریم به سوالاتی مانند سولات زیر پاسخ دهیم :

آیا بدن ما با داشتن تغذیه کافی نیاز به دریافت ویتامینها و اأملاح به صورت اضافه دارد؟ آیا مصرف بیشتر از حد ویتامینها مانع بروز بیماری و حفظ سلامتی ما می شود؟

در صورت نیاز به مصرف اضافه ویتامینها ، مقدار مصرف مجاز در روز و چگونگی مصرف آنها و عوارض جانبی ناشی از مصرف ویتامین ها را بررسی نماییم.

در دو مقاله پیش گفتیم که ویتامین ها و أملاح مواد الی هستند که بدن ما برای انجام وظائفی که به عهده دارد بی شک به انها نیازمند می باشد. بدن إنسان به طور طبیعی قادر به ساخت ویتامین و أملاح نمی باشد و نیاز خود به ویتامین و املاح را از طریق تغذیه برطرف می سازد.در یک رژیم غذائی متعادل بدن سالم قادر است که تمامی ویتامین و املاح روزانه خود را به طور کامل بدست بیاورد و نیازی به مصرف هیچ نوع ویتامین و یا إملاحی به صورت قرص و کپسول و … ندارد و سپس ویتامینها را به دو دسته تقسیم کردیم :

ویتامینهای محلول در چربی:

ویتامین های:A,D.E,k

ویتامین های محلول در آب:

ویتامین های:B,C,Folic acid ویتامینه

در این مقاله به بررسی ویتامین های محلول در آب می پردازیم. ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند و اگر بیشتر از نیاز دریافت شوند دفع می گردند.

vitamin-b1

ویتامین B1:

این ویتامین در انجام متابولیسم کربوهیدراتها نقش اساسی دارد و هم چنین در کارکرد اعصاب مرکزی و نروها موثر می باشد

این ویتامین در غذاهای سبوس دار، سیب زمینی، حبوبات ، آجیل و گوشت به وفور وجود دارد. هم چنین این ویتامین معمولا با ویتامین های B2,B3,B5,B6وB12 و اسید فولیک به صورت کمپلکس در ویتامین B کمپلکس موجود است.

در صورت کمبود این ویتامین در بدن بیماری بربری و التهاب نروهای عصبی ممکن است بوجود بیاید.

این ویتامین هم چنین برای درمان کم اشتهایی ، کولیت والسروز و بیرون روی مزمن به کار برده می شود.

 

از این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی در افراد مبتلا به بیماری ایذر، دردهای بیماران دیابتی، بیماری حرکت و تنظیمات خلقی استفاده می شود.

vitamin-b2

ویتامین B2:

این ویتامین برای رشد سلولی، متابولیسم پروتین در بدن و ایجاد انرژی در بدن نقش اساسی دارد.

این ویتامین به صورت وافر در فراورده های لبنی مانند شیر و پنیر و نیز در تخم مرغ و جگر یافت می شود.

کمبود این ویتامین به صورت مجزا کمتر دیده می شود و معمولا در افرادی که گیاه خوار بوده و یا از نظر تغذیه ای دچار مشکل هستند کمبود این ویتامین به همراه دیگر ویتامین های گروه B به چشم می خورد.

vitamin-b3

ویتامین B3:

این ویتامین برای تنفس سلولی و نیز متابولیسم کربوهیدراتها در بدن ضروری می باشد.

این ویتامین در گوشت ، ماهی، جگر، غذاهای سبوس دار،سبزیجات سبز رنگ و حبوبات یافت می شود.

کمبود متوسط این ویتامین موجب سخت شدن هضم غذا، سرگیجه و احساس ضعف، افت دهان، استفراغ و افسردگی می گردد.

در مواردی که کمبود شدید این ویتامین وجود دارد علایمی مانند: ضخیم شدن پوست به همراه خارش ،ورم لب و تورم زبان،سردرد، ضعف حافظه و فراموشی و تهوع و استفراغ ممکن است بروز نمایند.

vitamin-b6

ویتامین B6:

این ویتامین نقش أساسی در فعالیت ٦٠ انزیم در بدن را ایفا می کند.

این ویتامین در جگر، گوشت، غذاهای سبوس دار، ماهی و حبوبات یافت می شود.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که افرادی که کمترین سطح ویتامین B6 را دارند بیشترین مقدار التهاب را داشته اند. التهاب مزمن می تواند عامل بروز بیماریهایی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ٢ باشد.

این ویتامین در خانمها برای کمتر شدن مشکلات قبل از شروع پریود ماهیانه به کار برده می شود از دیگر کاربردهای این ویتامین می توان به کم شدن حالت تهوع صبحگاهی در خانمهای باردار ،کنترل افسردگی بعداز زایمان و کنترل افسردگی دوران یائسگی نام برد.

هم چنین در بیماران مبتلا به الزایمر، کودکان بیش فعال و أوتیسم نقش مثبت این ویتامین به اثبات رسیده است.

vitamin-b12

ویتامین B12:

این ویتامین در إیجاد و گسترش سلولهای قرمز خون نقش اساسی دارد. هم چنین این ویتامین در متابولیسم چربی ها، کربوهیدراتها و پروتین نقش اساسی ایفا می کند. این ویتامین در گوشت ، شیر و فراورده های ان، تخم مرغ و جگر وجود دارد.

در گروههای زیر ممکن است کمبود ویتامین B12 بروز پیدا نماید:

افرادی که به علتی قسمتی از معده و یا روده کوچک خود را از دست داده اند.

افراد مبتلا به بیماری کرون و بیماری سیالیک

افرادی که مشروبات الکلی به مقدار زیاد استفاده می نمایند

افراد مبتلا به بیماریهای خودایمنی مانند لوپوس

افراد گیاهخوار بویژه افرادی که از تخم مرغ هم استفاده نمی کنند

افرادی که به صورت مداوم و به مدت طولانی از داروهای کأهش دهنده أسید معده استفاده می نمایند .

کمبود این ویتامین ممکن است موجب بروز علایمی مانند: رنگ پریدگی، خونریزی از لثه، سرگیجه و احساس خستگی زودرس، افزایش ضربان قلب، کبود شدن اعضای بدن به اسانی و کاهش وزن شود.

با سپاس فراوان از شما خوانندگان محترم در این جا به پایان بحث در مورد ویتامینهای گروه B رسیدیم. ان شاالله در هفته آتی به ادامه بحث در مورد دیگر ویتامین های محلول در آب می پردازیم.

 

منبع : تحقیقات دانش آموزیویتامین ها
برچسب ها : ویتامین ,صورت ,کمبود ,مصرف ,بیماری ,چنین ,وجود دارد ,ویتامین برای ,غذاهای سبوس ,اساسی دارد ,علایمی مانند